بررسی ویژگی های بصری تصاویر عاشقانه در تصویرسازی های معاصر ایران

پایان نامه
چکیده

در اغلب کارهایی که در زمانه معاصر صورت می گیرد، یکی از خصوصیات بارزشان استفاده از نمادها و سمبل ها است. بدیهی است در آثار مورد پژوهش نیز چنین باشد. به ویژه آنکه داستان اینگونه تصویرسازی ها جزو داستان های کهن ادبیات فارسی است و وجود اینگونه نمادها در آن به القای مفاهیم داستان نیز کمک می کند. پس می توان در مورد فرضیه اول به این نتیجه برسد که محور اصلی شخصیت پردازی در اینگونه داستان ها و اغلب تصویرسازی های معاصر ایران با موضوعات عاشقانه عنر نماد است. با توجه به گوناگونی ابزار و وسایل و وجود سلایق، و همچنین تصویرسازان متعدد در حوزه کتاب، ویژگی عمده در خلق تصاویر برای آثار معاصر ایران تفکیک اثر باشد. در بیان تصویرگرانه اثر، این تکنیک است که می تواند روح نوشتار را با خود به هدف برساند و حتی منظور و نظر متن را تشدید کند. تصویرساز در زمان اجرای کار با تکنیک خاصی که مدنظر اوست می تواند احساسات و برداشت ذهنی خود را منتقل کرده و هرچه بیشتر به هدف من نزدیکتر شود. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که تکنیک دستی از نظر تصویرسازان برای بیان تصویر عاشقانه مناسب تر است. چنانچه در تصاویر هر سه کتاب دقت کنیم، می بینیم که اولویت کاری و حجم عظیم کار به صورت دستی انجام شده و بخش کمی از آن (بیژن و منیژه) با فتوشاپ و عکاسی صورت پذیرفته و نهایتا مونتاژ در آن انجام شده است. به طور کلی تکنیک دستی بیشتر قادر به بیان حالات عاطفی و احساس گرایانه است. لطافت و حسی بودن این تکنیک این ویژگی اخیر را دارا است که به خوبی از عهده این القا برمی آید. در قسمت عملی این پژوهش که تصویرسازی شعر یک کلاغ از دلم گذشت بود، نیز این نتیجه حاصل شد که شخصیت پردازی در تصویرسازی های معاصر ایران با موضوعات عاشقانه بیشتر بر محور بیان نمادین استوار است که در تصویرسازی این شعر به این نکته اهمیت داده شده است. همچنین، تکنیک نقش عمده ای در بیان تصویرگرانه تصویرسازی های این شعر که جزو تصویرسازی های معاصر ایران به شمار می رود، می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تصاویر سپاهی گری در عاشقانه های عنتره بن شداد

      آن بخش از شعر جاهلی که از شائبة ساختگی بودن به دور باشد، آینه­ای شفاف و روشن از جامعة زنگار­گرفتة دوران پیش از اسلام و رفتار، اندیشه و آرمانهای نا­بخردانة مردمانش است. تصویر راستین این جامعه را تنها بایست در سروده­های گروه­های معترض و رانده­شدة آن زمان مانند شاعران سیاه، موالی، بردگان و صعالیک و البته در میان آیات قرآن جستجو کرد. سروده­های عنترﺓ بن شداد، شاعر سیه­چرده و ح...

متن کامل

عاشقانه های سیاسی- اجتماعی در شعر معاصر تاجیکستان

در مقاله­ی حاضر مضمون اشعار عاشقانه در شعر معاصر تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که شعر معاصر تاجیکستان در محدوده ی تاریخی 1917م. از زمان انقلاب اکتبر روسیه تا قبل از فرو پاشی آن و استقلال تاجیکستان در 1991م. در زمره­ی آثار مکتب رئالیسم سوسیالیستی قرار می گیرد، مضامین شعری آن از جمله عاشقانه های شعر تاجیک نیز تحت  تاثیر دیدگاههای سوسیالیستی است. بدین ترتیب عاشقانه­های مکتب رئالیسم ...

متن کامل

تصاویر سپاهی گری در عاشقانه های عنتره بن شداد

      آن بخش از شعر جاهلی که از شائبة ساختگی بودن به دور باشد، آینه­ای شفاف و روشن از جامعة زنگار­گرفتة دوران پیش از اسلام و رفتار، اندیشه و آرمانهای نا­بخردانة مردمانش است. تصویر راستین این جامعه را تنها بایست در سروده­های گروه­های معترض و رانده­شدة آن زمان مانند شاعران سیاه، موالی، بردگان و صعالیک و البته در میان آیات قرآن جستجو کرد. سروده­های عنترﺓ بن شداد، شاعر سیه­چرده و حبشی­الاصل جاهلی د...

متن کامل

بررسی ویژگی های بصری آثار طراحی گرافیک شاخص مدرسه باوهاوس

مدرسه باوهاوس یکی از پیشتازان هنر مدرن بود که بین سال­های 1919 تا 1933 میلادی در آلمان فعالیت می­کرد نقش مهمی در برقراری پیوند میان هنر و صنعت ایفا کرد. آثار گوناگونی در رشته­های مختلف هنر و طراحی از این مدرسه بر جای مانده است؛ از جمله­ی این آثار، طراحی گرافیک باوهاوس، در دوران خود، جزء آثار پیشتاز محسوب می­شده است. نگارندگان در این مقاله در پی آن هستند تا ویژگی­های بصری آثار طراحی گرافیک شاخص ...

متن کامل

بررسی نقش بصری نوشتار در خلق آثار تصویرسازی معاصر

تصویر سازی به عنوان روش بیان زندگی مدرن، فارغ از محدود شدن به مرزهای جغرافیایی می کوشد تا با در هم آمیختن تجربه های متفاوت انسان دوره معاصر هویت مفهومی یکپارچه ای را ارائه کند. نوشتار و تایپوگرافی از شیوه هایی بود که در کنار تمامی نوآفرینی ها، تجربه گری ها و ابداعات هنرمندان حضور پیدا کرد و گام به گام در کنار موج جدید تحولات در طول این قرن تکامل پیدا کرد. درآثار هنری نوین در ده ساله‏ی اخیر، تصا...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023